Lapland baby, Lapland!

Janina:

Dehär är första gången Janina åker till Lappland på vintern. Då hon var här senast blev hon nästan uppäten av myggor, tur att de små rackarna inte klarar av dessa minusgrader! Hon fick äntligen besöka snöslottet, något hon velat länge. Och förståss så kan hon ju inte spendera en vecka i Lappland utan att stå på snowblades en stund. Detta var en snabb statusuppdatering från en av de nöjdaste flickorna i Lappland! Over and Out!

 

Erica:

Jee, äntligen är vi här efter den där hemska veckan i skolan full med skoluppgifter. Trodde aldrig att den här veckan skulle komma. Trod att ja sku dö! Här är superroligt, har åkt snowboard idag andra gången i mitt liv. Det gick helt bra bortsätt från då jag åkte rakt in i skogen. Kan säga att det spruta svett av mig innan jag hade kommit därifrån. Har just varit å badat i en vedeldad bastu i skogen, det va mysigt! pusshej!

 


Cecilia:

Hejsan hoppsan! Det är nu redan Onsdag och imorgon är det sista dagen här :( Har verkligen haft superroligt! "Lapplandsoskuld" som man är så har man ju faktiskt fått ut det mesta av vad man kan hitta på här i Lappland. Vi har varit hos tomten vilket var en otroligt spännande upplevelse! Var nog lite nervöst att träffa honom med stort H! Vi förevigade ju såklart detta underbara ögonblick med att ta gruppfoto med Tomten :) Vi var också via Lumilinna i Kemi vilket var litet av en besvikelse. Ganska tråkigt men fint. Igår var vi först och besökte en renfarm hos Jaakko ;) Där fick vi köra i släde efter bajsande renar och sedan mata dem :) Sedan for vi till Luosto och skidade slalom och snowboard. Jag som gått 3 ggr i snowboard skola och kört 5 ggr allt som allt borde ju kanske vara expert inom detta område vilket jag inte är, men jag såg nog en stor förbättring iaf :) Vi hade nog alla roligt i backen, men var nog nöjda att fara hem efter 2-3 timmar. Idag har vi varit i skogen och kört med snöskotrar, vilket också var en otroligt rolig upplevelse. Vi njöt nog alla av farten och flänget ;) I övrigt bor vi mitt ute i skogen, så här är jätte jätte jätte jätte dålig sändning annars är det mysigt och trevligt. Får verkligen Lapplandkänslor här. Får hoppas på att vi ser norrsken ikväll så har jag nog alla mina "måste göra i Lappland" kriterier uppfyllda!

 

Sofia:

Trallalallalallalaa! Lapissa ollaan ja uskomattoman kiva viikko takana. Tänään on torstai ja huomenna aamulla aikainen lähtö kohti etelää taas. Täällä on tullu tehtyä kyllä kaikkea mitä voi kuvitella tekevänsä Lapissa, ainut mikä harmittaa, ettei koettu on Husky-rekiajelu, jota ei päästy kokeilemaan. Ollaan kuitenki tehty niiiiiiiin paljon kaikkea kivaa, joten se ei haittaa. Mä oon saanu olla poroajelulla ja ruokkia poroja ihan kädestä, kävelly kirjaimellisesti korvessa metrin lumihangessa lumikengillä ylös ja alas kallioita. Kivaa kuntoilua, jos sitä kehtais ni se olis hyvä kuntoilu keino kaupunkiinki, lähtis vaan johonki keskel mettää rämpimään :D. Tänään tuli rentouduttuu Ametisti kylpylässä, vaikkaki tapahtu jotain mitä ei ikinä oo ennen tapahtunu, mulle tuli jumalattoman kylmä POREALTAASSA! Missä mahtaa olla vika? Eiks porealtaas kuulu olla melkeen niin kuumaa vettä et polttaa ittes? No kuuluis!!!! No mut muuten oli ihanan rentouttavaa. Saunas on tullu käytyy joka päivä tällä viikolla, on kiintiö täynnä hetkeks.
Sit eilen käytiin kyl kans revontuli luennolla, jossa saatiin tietää kaikki revontulista, ihan super mielenkiintosta.
Ollaan kans tutustuttu Sodankyläläisiin matkailuopiskelijoihin, jotka on järjestäny vaikka kui paljon ohjelmaa meille, joten heille kiitos tästä ihanasta viikosta täällä Sodankylässä/Luostolla. (:
Huomenna on kuitenki kiva päästä kotiin, monta monta monta tuntia taas bussissa, mut kyl se näin päivällä ehkä menee paremmin, ku ei ainakaa tarvii väkisin yrittää nukkuu. Jejee. (:

 

Amanda:

Tjolahopp tjolahej! Jag har inte heller varit i Lappland förut så redan att komma hit är en upplevelse! Men idag har jag sett NORRSKEN! Jee! Det har jag väntat på allra mest, sa tidigare att jag inte skulle komma hem härifrån före jag sett norrsken... Dessutom tyckte jag att det var roligt att besöka snöslottet i Kemi på vägen upp hit, superfint! I dag på dagen tog jag det lugnt i Ametistbadet medan de andra var i slalombacken och nu sitter vi här på vårt övernattningsställe och spelar kort och äter kvällsmål! :)

 

Janette:

Halloj! Ooh, det har hänt så mycke på så kort tid! :) Har sett norrsken, gått med snöskor, bekantat oss med Sodankylä klassen och skolan (lite, mera blir de imorn), hälsat på Jultomten (finns bildbevis!), suttit typ 20h i buss, besökt snöslottet i Kemi, klappat renar och åkt rensläde. Intensiva två och en halv dygn med andra ord, och mer blir det.
Mest spännande på hela resan hittills måste ha varit när vi hälsade på Jultomten, jag kände mig som Janette 6 år när jag gick genom den lilla "äventyrstunneln" som ledde till rummet där tomten satt och väntade på oss, det var skiiiiiitroligt!! :D Om det är möjligt skall jag försöka få in ett fotografi till bloggen, när vi är tillbaka till världen där teknik ännu var IN.
Att besöka snöslottet i Kemi var också en upplevelse. Ett slott eller egentligen en restaurang, en pub, ett hotell och ett kapell byggt av bara snö och is, som varje år byggs upp på nytt. Jättefint ställe! :)
Nu skall jag krypa till sängs, det blir en lång dag imorgon (igen..)
Tack för mej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0