PRAGUE Fredag 8.4.2011

Vi steg upp klockan fyra på natten och klämde in det sista i våra kappsäckar innan vi checkade ut och åkte till flygfältet med Ihab som chaufför igen. Det kändes ganska kyligt i luften, speciellt då de flesta av oss hade bränt oss i solen dagen innan… Vi åt morgonmål och drack världens dyraste morgonkaffe på flygfältet, den kostade nästan fem euro! Men vad gör man inte klockan sex på morgonen för lite kaffe… Vi åkte med den “lilla kråkan” till München och därifrån vidare till ett äckligt, kallt och grått Helsingfors där det var min och Sofias tur att yra bort oss! Tur att de andra var med så att de kunde släpa på vårt baggage… Österbottningarna tog tåget hem direkt och medan resten av oss väntade på följande buss till Åbo åt vi lunch på flygfältet. Janette åkte hem och vi som var kvar kom till Åbo vid halv fem där Linda steg av på vägen medan Sofia, Janina och jag åkte till busstationen. Sofia lyxade till det lite och tog taxi hem till Nådendal medan Janina och jag åkte med min mammas skruttiga, fula Volvo till Pargas.

/Amanda

PRAGUE Torsdag 7.4.2011

Väckning 08.00. Njöt sedan av vår sista Prag frukost före vi begav oss iväg mot Old Town Square och mot cykelturs"affären". Cecilia hade inga träningskläder med så Erica och Cecilia hann även med lite träningsklädsshopping före. Vid cykelstället träffade vi vår söta guide och de andra vi skulle cykla med - indier familj och finnar. Vi fick varsin cykel och de som ville fick även hjälm. Började cykelturen i livlig trafik där bilar och hästar kom om vartannat, sedan kom även turister emot som man skulle se upp för. Cykelturen varade i två timmar, och konstigt nog blev det inte så mycket cyklande som man skulle kunna tro. Vi stannade ganska ofta och guiden berättade om det var något speciellt med platsen/statyen som vi stannade vid. Roligt var det iaf det lilla vi cyklade.  :) Och vädret var suvärent! Efter cykelturen sökte vi förgäves efter LIDL, och hittade slutligen efter lite frågande av en vänlig tant. På LIDL handlades det allt från bröd till choklad till jordgubbar, trip, ost och rosévin. Därefter börjades sökandet av den perfekta rastplatsen och vi hittade en liten liten park med lite gräsmatta. Där fick vi även sällskap av en narkoman, han var rolig. Då vi satte oss ner i den lilla parken och skulle äta våra LIDL måltider så vände det perfekta vädret till det motsatta. Våra påsar och övrigt lös material blåste iväg, det blev även lite mulet men gladeligen satt vi där ändå och mumsade i oss vår goda men framförallt billiga lunch. Efter en och annan sockerfylla började vi sjunga och leka. Linda lekte så mycket och sprang så hårt att hon slirade omkull och fick grönska på sina nya vita skor. Efter några timmar i parken började vi promenera tillbaka mot stan där vi stresshandlade souvenirer inför morgondagens hemresa. Kvällen avslutades med middag vid vårt hostell och packning och en aningen tidig läggning.

/ Cecilia

PRAGUE Onsdag 6.4.2011

Vi vaknade som vanligt runt 8. Alla var glada och pigga och såg framemot studiebesöken. Första besöket som var till turistinformationen i Prag var först kl. 10.00 så till och med Amanda fick äta sitt morgonmål i fred utan att stressa. Peter som tog emot oss på turistinfon var riktigt trevlig och tog sig tid att berätta ingående om hela deras verksamhet. Det blev lite långtråkigt men det var ok. Vi fick en massa broschyrer av honom som vi skulle ha haft mera nytta av första dagen istället. Vi fortsatte till lyxhotellet Carlo IV. Petra, som tog emot oss, hade troligtvis inte tagit emot studiebesökare tidigare för hon sprang bara snabbt igenom hela hotellet och berättade inget extra. Fast ett superfint hotell var det i alla fall och jag skulle inte ha något emot att stanna där några nätter. Nu var vi riktigt hungriga och villa ha mat snabbt. Vi hittade en restaurang på köpgatan var vi alla gladeligen valde fritt bland läckerheterna från menyn. Resten av dagen spenderade vi i shoppingcentret.

/ Erica

PRAGUE Tisdag 5.4.2011

Efter vår enorma frukost inkluderande ägg och annat gott så styrde vi mot slottet. Detta var lätt att hitta för att slottet ligger på en hög kulle i Prag och är därför lätt att se.

Vi gick igenom gamla stan och stannade troligtvis i femtielva butiker på vägen för att shoppa. Charles Bridge, alltså Charles bron var mycket intressant för där träffade vi många lokala konstnärer, och troligtvis en och annan fick tjuv. Tur så blev inget stulet och vi anlände vid vår slutdestination för dagen, alltså slottet!
Där fick vi en smak av nästan alla århundraden från förra millenniet. St. Vitus katedralen var förstås intressantast, och mäktigast. Som lunch hade vi pizza på listan, vi hittade en liten italiensk restaurang gömd på en liten gata i gamla stan.
Efter vårt snabba kulturbesök så blev det mera shopping på listan. Vädret var underbart, och hela dagen avslutades i hotellet där alla trötta små pika flickor lade sig i sina sängar och sussade sött.

/ Janina

PRAGUE Måndag 4.4.2011

Dagen började med att vi gick genom gamla stan via några små shoppar och fotade en massa. Vi fortsatte att gå mot zoo, som var vårt mål för dagen. Men p.g.a av regnet som det bara kom mer och mer av blev vi lite på hälft. Vi kom så långt som till en gammal kyrka där vi träffade två gossar som studerade till trädgårdsmästare. Då var vi redan genomblöta men när vi kom upp till kyrkan gick vi förbi den sjungande fontänen. Just p.g.a av regnet bestämde vi att vi går tillbaka till hostellet och fräschar upp oss. Men vi gick via ett café för att dricka något värmande. Därifrån tog Janette, Erica och Cecilia taxi. För vi hade skavsår och var våta av regnet. Sofia, Janina, Amanda och Linda gick hem. Väl på hostellet duschade vi och gick till lobbyn och åt lunch. Sedan blev det shopping innan vi fick Ghost´s and Legends walking tour. Guiden var super men på slutet blev det lite väl mycket storyn...... (enligt Janette)

/ Janette & Sofia

PRAGUE Söndag 3.4.2011

Den regninga söndagsmorgonen började med en massa bussåkande innan vi kom till Helsingfors-Vanda flygfält där Janette som hade glömt sitt pass hemma fixade ett nytt sådant åt sig. Vi var nog oroliga över om hon alls skulle slippa med på resan, men som tur var så fick hon det ordnat! Vi kom ombord på flyget och mellanlandade I München varifrån vi sedan åkte med en “liten kråka” ,som Linda kallade det, vidare till Prag. Vädret var underbart, solen sken och det var 23 grader varmt! På flygfältet väntade Ihab på oss, vi packade in våra väskor i hans bil och började åka mot hostellet. Vi småpratade lite med Ihab under resan och plötsligt frågade han om vi tycker om överraskningar och så började han mittiallt prata svenska och ville föra oss till en park för att bjuda på öl… Det for en och annan tanke genom mitt huvud, men han förklarade sedan att han bott i Sverige i 20 år och att han ville bjuda oss på öl eftersom vi talade svenska, så vi åkte en sväng via parken där det var en massa människor som njöt av solen och den goda, kalla ölen. Efter att vi lämnade parken åkte vi till hostellet och efter en hel del yrande vid incheckningen fick vi äntligen vårt rum, som vi tyckte var superfint, och vi kunde gå i duschen efter vad som kändes som en lång dag av resande! Då vi hade gjort oss i ordning gick vi till en restaurang nära hostellet där de flesta av oss åt någon traditionell tjeckisk rätt. Mätta och belåtna gick några av oss upp till hostelrummet, medan några av oss tog en liten promenad på stan som en fin avslutning på dagen.